Documentare ERP

/Documentare ERP
Documentare ERP 2018-03-29T14:21:29+00:00

Documentare Generala Programe ERP

Enterprise Resource Planning (ERP) integreaza toate informatiile interne si externe ale unei firme, incluzand productia si domeniile de finante si contabilitate ale acesteia, vanzarile, gestionarea si urmarirea relatiilor cu clientii si furnizorii, evidenta si managementul relatiilor cu angajatii etc. Un sistem ERP este o aplicatie software care automatizeaza circulatia informatiei in din toate departamentele unei firme. Scopul unui sistem ERP este de a fluentiza circulatia informatiei in interiorul firmei si de a ajuta la managementul relatiilor cu terti colaboratori, furnizori, clienti sau alti parteneri. Sistemele de tip ERP spot rula pe o variata gama de calculatoare si arhitecturi de retele, de obicei acestea bazandu-se pe un sistem de baze de date pentru a stoca informatia

Un sistem ERP acopera de obicei urmatoarele functionalitati:

  • Un sistem de lucru in timp real (sau aproape in timp real) ceea ce trebuie sa asigure o informtie de actualitate.
  • O baza de date care stocheaza intreaga informatie din firma.
  • Un mod de lucru unitar pentru toate compartimentele din firma.
  • Acopera gestionarea informatiei din toate departamentele si activitatile firmei
Istoria sistemelor ERP a inceput in anii 60 prin aplicatii de asistare a procesului de productie. Primul produs de acest tip a fost MRP (Material Resource Planning).

Aceste aplicatii MRP erau utile in activitatea de producție, insa din pacate, nu raspundeau nevoilor altor departamente din firma: contabilitate, resurse umane, aprovizionare, vanzari.

Din anii 90, odata cu dezvoltarea remarcabila a tehnologiilor hardware si software, sistemele ERP au ajuns la forma aplicatiilor actuale. Sistemele ERP actuale au putut ajunge la asemenea performante odata cu crearea premizelor pentru inglobarea intregii informatii intr-o singura baza de date.

In prezent, sistemele ERP fac progrese prin utilizarea tehnologiilor INTERNET pentru extinderea functionalitatilor oferite. Clienti de oriunde pot avea acces la stadiul comenziilor proprii sau la stocurile companiei furnizoare prin integrarea facilitatilor ERP cu tehnologiile INTERNET.

Nevoia care a dus la aparitia primelor sisteme informatice a fost eficientizarea prin reducerea muncii efectuata manual si a consumului de timp necesar pentru activitatile curente din cadrul unei companii.De asemenea exista nevoia unei mai bune coordonari intre diverse. O alta nevoie esentiala era imbunatatirea vitezei si acuratetii informatiilor primite de catre managementul firmelor. Un sistem ERP poate imbunatati substantial actiunile de coordonare si profitabilizare a activitatilor firmei

Astazi lumea afacerilor are o dinamica foarte mare ceea ce duce la nevoia de a solutiona urmatoarele probleme:

  • Controlul eficient al costurilor
  • Analiza corecta a costurilor si a profitabilitatii pe produs sau serviciu
  • Obtinearea unei flexibilitati sporite in relatia cu clientii
  • Micsorarea timpului dedicat fiecarui proces
  • Existenta unor informatii in timp real pentru luarea deciziilor
Sistemele ERP, sunt aplicatii modulare, activitatea din fiecare compartiment al firmei fiind deservita de catre un modul al sistemului ERP implementat. Modulele unui sistem ERP funcționează integrat utilizand o bază de date comună, dar in general esle pot funcționa si independent. Iata cateva compartimente ale caror activitati sunt deservite de catre module ale unui sistem ERP dintr-o firma:

  • Productie: planificarea si urmarirea productiei
  • Gestiune: evidenta stocuri, furnizori, evidenta plati si incasari
  • Salarii: calculul salariilor si managementul informatiilor referitoare la personal
  • Contabilitate: evidenra financiar contabila
  • Imobilizari: evidenaa mijloacelor fixe și calculul amortizării
  • CRM: managementul relațiilor cu clienții
  • BI: rapoarte, analize, prognoze
Implementarea unui sistem ERP implica, de cele mai multe ori, schimbari majore a modului de lucru si a practicilor intr-o firma. Un sistem ERP implica in mod obisnuit trei tipuri de servicii: consultanta, adaptare si suport tehnic. Timpul necesar pentru implementare depinde de mai multi factori, dar cei mai importanti sunt: dimensiunea activitatii firmei, numarul de modul implementate, complexitatea adaptarilor care sunt necesare, si disponibilitatea beneficiarului de a implementarea sistemul ERP.

Datorita modularitatii sistemele ERP pot fi implementate in etape. Pentru firma mari implementarea unui sistem ERP se poate face in 12-14 luni. Pentru firme medii procesul de implementare a unui sistem ERP poate dura cateva luni (4-8) iar pentru fiema foarte mari, procesul de implementare a unui sistem ERP poate dura cativa ani.

Implementarea unui siste ERP presupune de cele mai multe ori modificari in activitatile desfasurate in procesul de productie, in ceea ce priveste procesarea informatiei, atat anterioare cat si posterioare acestuia. Neintelegerea pe deplin a necesitatii acestor modificari pentru implementarea sistemului ERP este unul din principalii factori de insucces in implementarea sistemelor ERP.

De accea este foarte important ca inainte de inceperea implementarii sa se faca o analiza detaliata a fluxului informational necesar pentru desfasurarea activitatilor firmei, cu toate detaliile care pot influenta activitatea firmei.

Aceasta analiza poate evidentia oprtunitati de modernizarea a activitatilor firmei prin implementarea sistemului ERP.

Implementarea sistemelor ERP este mult mai dificila in firmele care au multe filiale, pentru ca de multe ori, acestea au activitati diferite, regule de lucru diferite si autonomie in luarea deciziilor.

Implementarea unui sistem ERP standard poate duce la micsorarea potentialului competitiv al firmai intr-o anumita zona, dar acest lucru poate fi compensat de avantajele obtinute in alte zone ale functionarii firmei.

Sistemele ERP pun la dispozitia beneficiarului de obicei metode si fluxuri informationale verificate ca fiind unele dintre cele mai bune. Desi furnizorii de sisteme ERP oferta multe functionalizati pentru configurarea acestora, raman totdeauna multe activitati care trebuie integrate in fluxul informational. Beneficiarii sistemelor ERP au cateva posibilitati pentru a realiza includerea integrala a fluxului informatioan in sistemul ERP implementat.

O categorie de ar fi solutiile tehnice ca de exemplu: rescrierea unor parti din sistemul ERP, crearea unuia sau mai multor module inglobate in sistemul ERP, sau realizarea unor interfatari pentru comunicarea cu sisteme externe sistemului ERP. Oricare din solutiile tehnice implica costuri suplimentare, mai mari sai mai mici. O alta solutie, care este necostisitoare, ar fi adaptarea proceselor din firma standardului propus de sistemul ERP implementat.

  • Adaptarea rapida a utilizatorilor la sistemul ERP implementat
  • Posibilitatea de a obtine avantaje asupra concurentei care folosesc un sistemd ERP standard.
  • Posibilitatea preluarii informatiilor din bazele de date existente
  • Evitarea dificultatilor in relatii cu perteneri anteriori implementarii sistemului ERP
  • Timp mare necesar pentru implementarea sistemului ERP
  • Cresterea costurilor implementarii integrale a sistemului ERP.
  • Dificultati in comunicarea cu partenerii care utilizeaza sisteme ERP standard